Denne rismiksen er drøyere enn et kinderegg. Langkornet ris er blandet med den klassiske rød og sorte italienske risen er behandlet slik at de ulike riskornene oppnår perfekt konsistens samtidig.
Det er mye som fasinerer meg med det Italienske kulinariske kulturlandskapet: Le Marche’s bølgende hveteåkre, sitrontrærne sør for Siracusa, sypressene og vinmarkene i Toscana, Piemontes fantastiske vinområder med Alpene i bakgrunn. Denne listen kunne vært nesten uendelig, men skal jeg legge til det jeg kanskje opplever som aller mest karakteristisk må det bli rismarkene på Po sletten. Her har bønder kultivert landskapet for risproduksjon siden 1500-tallet. Når Alpene er passert og jeg kan skimte vannspeilene i rismarkene gjennom varmedisen vet jeg at nok et smakfullt opphold i mitt kulinariske hjemland kan begynne!
Matcompaniet har i en årrekke kjøpt ris fra en produsent i Toscana, salget har vært bra og vi har ikke fått noen klager på kvaliteten. Likevel har det skurret litt for meg. Vi burde jo selvfølgelig hente vår ris fra områdene rundt Vercelli; kjent som kjerneområdet for Italiensk risproduksjon.
Nok en Heston favoritt på laget!
Da Heston Blumental skulle lage risotto i serien «Perfection» trålet han de italienske rismarkene for den beste risen og endte da opp med Carnaroli fra Vercelli. Det er mange grunner til at denne risen har en super kvalitet. Kanskje det aller viktigste er at de driver risfeltene sine uten bruk av sprøytemidler, kunstig gjødsling og algehemmere i vanningssystemene. I kombinasjon med generasjoners erfaring, nennsom foredling i møllene og perfekte vekstforhold er det kun kokkens komfyrarbeid som står mellom ris fra Vercelli og en perfekt risotto.
Vår nye leverandør har vært leverandør av risottoris i fem generasjoner og benytter kun ris fra drøyt 100 hektar med egne marker knyttet til Tenuta Pracantone. Etter flere tiår med intensiv og volumfokusert risproduksjon oppdaget bøndene i Vercelliområdet at økosystemet var i ferd med å endre seg. Fuglene forsvant og risen ble gradvis dårligere. Etter mange års innsats har man klart å gjenskape de unike forholdene i rismarkene og da eieren Michele Perinotti startet merkevaren GliAironi valgte han både navn og en stilisert tegning av Gråhegre som logoen og et bevis på at de stolte fuglene igjen hekket i rismarkene. Jorden var friskmeldt og arbeidet med å produsere verdens beste risottoris var restartet.
Egenskaper | |
---|---|
Salgsenhet | STK |
Opprinnelse | Italia |
Antall per Kolli | 6.0 |
Nettovekt | 1000.0 Gram |
Horeca | Ja |